Zakładając firmy w firmy w branży fotowoltaicznej, nie zastanawiamy się nad tym jakie znacznie ma strategia w firmie. Na początku bowiem skupiamy się na tym, żeby znaleźć pracowników i klientów. W miarę tego jak rozwija się organizacja, powinniśmy zacząć myśleć o tym, żeby nasze działania były spójne i przemyślane. Właściwie opracowana strategia pozwala na wykorzystanie mocnych stron oraz szans jakie daje zewnętrzne otoczenie, tak aby organizacja stała się najlepszą organizacją w swojej dziedzinie. Realizując spójną strategię biznesową mamy przewagę konkurencyjną oraz większe szanse na osiągnięcie zamierzonych celów.
Cytując prof. Krzysztofa Obłoja „Firma bez dobrej strategii jest niczym”.
Strategia to długofalowy plan, rozpisany na lata, która zawiera konkretne cele oraz kluczowe rezultaty. Idąc dalej jest to uporządkowany zbiór zadań organizacji, kierunki działania, wraz z przyporządkowanym budżetem określającym alokację środków.
Jeśli nie wiesz do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie będzie właściwy, pisał Seneka.
Strategia w branży fotowoltaicznej składa się także z innych elementów, takich jak:
🟡 wizja, czyli kierunek w którym zmierza firma (jaką firmą chcemy być, jakich klientów obsługiwać, jak pracować itp.)
🟡 oraz misja, czyli nadrzędny cel organizacji (jakie wyższe cele chcemy realizować, po co istniejemy)
Spisana i ogólnie dostępna strategia sprawia, że cała organizacja wie w którym kierunku podąża. Znając wizję i misję przedsiębiorstwa tworzy się kultura organizacyjna. Pracownicy mają poczucie wspólnoty i widzą kierunek, do którego zmierza organizacja.
Tworząc system, w którym cele kierownictwa są ogólnodostępne, a niższy szczebel opracowuje na podstawie kluczowych rezultatów swoich przełożonych swoje cele główne, pewne jest, że każdy wie co ma robić, aby całość organizacji osiągnęła sukces.
Dostępność wizji i misji przedsiębiorstwa sprawia, że już na etapie rekrutacji przyciągniemy do firmy osoby, które wyznają podobne wartości, dzięki czemu na późniejszym etapie ograniczymy migrację pracowników.
Większość firm z branży fotowoltaicznej, to przedsiębiorstwa zatrudniające do 50 osób. Ich przewagą nad wielkimi korporacjami jest przede wszystkim to, że znajdują się one blisko klientów, dzięki czemu mogą dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby. Dobrze opracowana strategia, biorąca pod uwagę warunkowania firmy i branży, w której ona działa pozwala na efektywne wykorzystanie jej potencjału.
Definiując długofalowe cele naszej organizacji zwiększamy szanse do osiągnięcie sukcesu przedsiębiorstwa. Na bieżąco jesteśmy w stanie śledzić postępy dzięki zdefiniowanym mierzalnym wskaźnikom. Mając strategię działania i realizując ją wiemy, dokąd dążymy i w jakim miejscu będziemy za określony czas.