Coraz częściej dostajemy na szkoleniach pytanie o to jaka jest rola koordynatora w branży fotowoltaicznej. Czym się zajmuje? O co musi dbać? i jakich kompetencji wymaga się od osoby na takim stanowisku.
Branża fotowoltaiczna to z pewnością jedna z najszybciej rozwijających się branż w Polsce. Moc zainstalowana w fotowoltaice na koniec 2020 roku wyniosła 3,96 GW, a tylko w 2020 roku powstało ponad 2,5 GW nowych instalacji PV. To liczby, które ewidentnie wskazują na szybki rozwój branży, a co za tym idzie rozwój struktur kadrowych.
Rozwój struktur
Dynamiczny rozwój branży niesie za sobą szybki wzrost przedsiębiorstwa, które to musi szybko dostosować swoje struktury kadrowe do nowych wymagań organizacyjnych. Firma zaczyna zatrudniać kolejnych pracowników, tworzy zespoły sprzedażowe, realizuje kolejne projekty, pozyskuje partnerów, mnoży się ilość podpisywanych umów z klientami. I tu powstaje przestrzeń do nowego stanowiska jakim jest koordynator.
Jaka jest rola koordynatora w branży fotowoltaicznej?
Koordynator zazwyczaj zajmuje się zarządzaniem pracą całego zespołu. Planuje pracę pracownikom, współpracując przy tym z innymi działami w przedsiębiorstwie, odbywa spotkania z pracownikami. Koordynator dba o prawidłowy przepływ informacji, z racji jego patrzenia na pracę zespołu horyzontalnie, jest łącznikiem pomiędzy danymi działami.
Głównym zadaniem koordynatora jest oczywiście koordynacja projektów, w zależności od realizowanych przez firmę usług. Projektem bowiem mogą być rozległe czasowo przedsięwzięcia wymagające zaangażowania wielu działów, a także realizacja pojedynczej umowy z klientem. Każdym projektem trzeba zarządzać, czuwać, nad przestrzeganiem harmonogramu rzeczowego oraz finansowego, a co za tym idzie czuwać nad przestrzeganiem terminów.
Kompetencje koordynatora
Często mówi się, że karierę w tym zawodzie może otworzyć dyplom uczelni na kierunku ekonomicznym, marketingowym, czy handlowym.
Ja natomiast uważam, że ważniejsze są umiejętności miękkie, takie jak asertywność, czy zdolności interpersonalne, które ułatwiają przepływ informacji, ale także pozwalają jasno wyrażać swoje oczekiwania co do pracy.
Niezmiernie ważne u koordynatora są umiejętności organizacyjne, które będą potrzebne do planowania zadań zespołu, a także weryfikacji założonych celów i wyników zadań.
Koordynator to osoba, która powinna posiadać zdolności analityczne, tak, aby sprawnie mogła interpretować rezultaty podjętych działań i ewentualnie na bieżąco korygować harmonogram rzeczowo-finansowy.
W pracy koordynatora w branży fotowoltaicznej powyższe umiejętności są niezwykle ważne także z uwagi na prężny jej rozwój. Koordynator w branży fotowoltaicznej będzie w szczególności koordynował realizację umów z klientem.
Jak na linii produkcyjnej
W branży fotowoltaicznej realizacja umowy to proces, w który zaangażowane są kolejne działy. Ten proces można trochę porównać do linii produkcyjnej, gdzie każda osoba jest odpowiedzialna za konkretny etap realizacji umowy.
Najpierw handlowiec podpisuje umowę z klientem, zakładając oczywiście, że bazuje na dokumentacji i cennikach przygotowanych przez biuro. Następnie podpisana umowa jest przesyłana do biura, które to wprowadza umowę do systemu/kalendarza- w zależności od systemu na którym pracuje. Na tym etapie realizowany jest projekt rozmieszczenia modułów na dachu, jeśli handlowiec nie miał tego w zakresie swoich obowiązków. Następnie rozpoczyna się proces zamawiania i kompletowania komponentów do instalacji. Weryfikacja terminów dostaw materiałów oraz przypisanie ekipy montażowej do wykonania danej instalacji. Często materiały niezbędne do montażu instalacji są wysyłane do klientów jeszcze zanim przyjedzie ekipa monterska, więc tu biuro musi jeszcze uzgodnić z klientem kwestie logistyczne. Po zrealizowanym montażu jest podpisywany protokół zdawczo-odbiorczy oraz przygotowywane dokumenty zgłoszenia instalacji do właściwego zakładu energetycznego. Jeśli wszystko przebiega sprawnie to na tym etapie kończy się realizacja głównego przedmiotu umowy jakim jest montaż.
Często jednak w trakcie realizacji umowy pojawiają się problemy, np. z brakiem dostępnych materiałów, czy przesunięciami terminów montażu.
Nadzorca procesów
Tu nad wszystkim czuwa koordynator, który nadzoruje przebieg całego procesu wskazanego powyżej. Czy zawsze jego stanowisko jest niezbędne? Może i nie, jeśli w zespole jest inna osoba, czy właściciel firmy, który czuwa nam całym procesem. Ja uważam, że koordynator jako „mózg” całej operacji jest bardzo pożądany, aby prace szły sprawnie, a każdy członek zespołu wiedział co ma robić. Właściwy nadzór nad całym procesem z pewnością wpłynie także na przyszłe obniżenie kosztów w firmie, dzięki sprawnemu wychwytywaniu ewentualnych błędów, czy czuwaniem nad całym procesem logistycznym.
ZAPISAŁEŚ SIĘ JUŻ NA BEZPŁATNĄ KONFERENCJĘ PV SALES LAB?